Odcinek kolei dużych prędkości między Warszawą a przyszły lotniskiem CPK ma już komplet złożonych wniosków o decyzje lokalizacyjne – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Dla dalszego fragmentu do Łodzi złożono 3 z 7 koniecznych wniosków.
– Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych
przyjdzie czas na wnioski o pozwolenia na budowę, z których pierwsze powinny zostać złożone jeszcze w tym roku. Zależy nam na sprawnym przeprowadzeniu tego procesu, aby jak najszybciej rozpocząć prace budowlane dla Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią – zapowiada prezes CPK dr Filip Czernicki.
Na razie ponad 140-kilometrowa trasa kolejowa pomiędzy Warszawą, CPK a Łodzią została podzielona na 12 odcinków. Dla każdego z nich inwestor – spółka CPK – musi przygotować oddzielny wniosek o decyzję lokalizacyjną i skierować go do właściwego wojewody. – Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych. To milowy krok na drodze do połączenia szybką koleją Lotniska CPK z Łodzią i Warszawą już w 2032 roku – informuje spółka w komunikacie prasowym.
Na potrzeby opracowania dokumentacji projektowej dla linii kolejowej dużych prędkości między Warszawą a Łodzią spółka CPK otrzymała
dofinansowanie z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Trwa wykup nieruchomości zabudowanych w przebiegu przyszłej linii KDP w ramach
Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Jak dotąd spółka nabyła w ten sposób 87 działek o łącznej powierzchni 82 hektarów. Do KPDN – jak podaje CPK – właściciele zgłosili 196 działek spośród 206, które zostały zakwalifikowane.
Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź czas przejazdu między Warszawą a Łodzią ma skrócić się do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 min). Podróżni dojadą z Warszawy do Lotniska CPK w mniej niż 20 min. Po wybudowaniu całej linii „Y” podróż z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min) i tyle samo z Warszawy do Wrocławia, czyli mniej niż połowę tego co obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania
powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r. Wówczas domknięta zostanie 480-kilometrowa linia „Y”, która w całości jest na etapie projektowania i uzyskiwania zezwoleń.
Obecnie na terenie Łodzi są też prowadzone prace budowlane związane z realizacją tunelu dalekobieżnego CPK. W czerwcu tego roku inwestor
podpisał umowę z PORR na drążenie tego tunelu.